Intern resursallokering inom franchiseföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Intern resursallokering inom franchiseföretag Nivå: C-uppsats i företagsekonomi   Författare: Caroline Lindblom & Emma Sunebäck   Handledare: Lars-Johan Åge   Biträdande handledare: Jens Eklinder Frick   Datum: 2013-08   Syfte: Syftet med vår studie är att analysera hur franchiseföretag kombinerar sina resurser internt. Detta gör vi utifrån det teoretiska ramverket 4R. Vi kommer att genomföra studien ur franchiseföretags synvinkel då vi tror att de samarbetar mer kring resurser än företag från olika koncerner. Det gör att en studie av franchiseföretag och deras sätt att kombinera resurser blir intressant. Genom studien vill vi belysa hur resursallokering inom franchiseorganisationen kan påverka resursvärdet som uppnås.   Metod: För att genomföra studien har vi samlat information från artiklar och litteratur samt genomfört intervjuer på två franchiseföretag inom fastighetsmäklarbranschen. Vi har genomfört en komparativ studie genom att intervjua tre franchisetagare samt huvudkontoret på respektive företag.   Slutsats: Vår studie visar att franchiseorganisationens storlek påverkar behovet av ett välutvecklat internt affärssystem. Detta för att på bästa sätt kunna nyttja resurser gemensamt och utbyta erfarenheter. Tidigare forskning visar att det ger ett ökat värde att kombinera resurser gemensamt inom organisationen, något som vår studie stödjer.     Förslag till fortsatt forskning: Framtida studier kan utföras genom en liknande empirisk undersökning. Dock med en studie av andra franchiseorganisationer än fastighetsmäklarföretag. Vidare forskning kan baseras på slutsatsen att organisationens storlek påverkar behovet av ett internt affärssystem genom att studera denna skillnad djupare.   Uppsatsens bidrag: Vi har konstaterat att företagen upplever ett större värde av att kombinera sina resurser gemensamt inom franchiseorganisationen. Möjligheten till detta samarbete minskar om företaget inte är del av ett franchisekoncept.   Nyckelord: Franchise, interna nätverk, 4R, resurser, integration, samarbete och resursvärde. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)