IT i skola – en fallstudie genomförd i London om lärares arbete med IT.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Efter ett tidigare samarbete med engelska lärarstudenter väcktes en nyfikenhet attfå en större inblick i den engelska skolans undervisning. Vi ville se vilken inverkan derasstora IT-satsningar har på de engelska lärarnas undervisning. Därav genomfördes en fallstudiei London.Syfte: Vårt mål med denna fallstudie är att få en ökad kunskap om vilken inverkan och nyttaIT har i en lärares undervisning.Frågeställningar: Vilka erfarenheter av IT erhöll lärarna i den engelska lärarutbildningen?Hur beskriver de engelska lärarna de lokala förutsättningar som finns på deras skolor? Påvilket sätt bedömer de engelska lärarna att IT påverkar elevernas lärande? Hur uppfattarlärarna elevrespons?Metod: Vi gjorde en kvalitativ studie som utföll i en intervjuenkät. Vår fallstudie hade sittsäte i förorten Greenwich i London. Intervjuenkäterna sändes per e-post till engelska lärare vimötte under fallstudiens gång. De informanter som deltog har med sina svar bidragit tillstudiens resultat. Eftersom informanterna svarade på engelska har deras svar översatts tillsvenska.Resultat: Gemensamt för informanterna är att de ser en positiv effekt på elevernas lärandeutav att använda IT i undervisningen. De poängterar att lärarens syfte med IT iundervisningen är av allra största vikt. Lärarna arbetar mot att IT skall hjälpa eleverna nå sinamål. De menar att det är poänglöst att använda sig utav IT på måfå. Viktigt att påpeka är detstora stöd som behövs från beslutsfattarna när skolor skall finansiera utvecklingen av IT-breddningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)