Idrottslärarens didaktiska val inverkar på elevernas motivation till ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Den mer stillasittande livsstilen som i dag präglar samhället riskerar att leda till allvarliga konsekvenser för människors hälsa. Forskning framhäver idrottsundervisningen som en viktig faktor för att främja barn och ungdomars aktiva livsstil. Syftet med denna studie var att belysa idrottslärarens uppfattning avseende vad som motiverar eleverna till att delta på idrottsundervisningen samt vad i undervisningen som motiverar eleverna till att vilja vara fysiskt aktiva i sin vardag. I undersökningen deltog sex idrottslärare från tre olika högstadieskolor. En semistrukturerad intervju genomfördes med respektive deltagare. Utifrån resultatet har elevernas delaktighet, inflytande, självkänsla och självförtroende stor inverkan på deras motivation. Läraren behöver skapa en progressiv och varierande undervisning med lustfyllda aktiviteter. Undervisningen ska även vara strukturerad och anpassas utifrån elevernas olika förutsättningar och behov. Vidare ska undervisningen innefattas av ett tydligt syfte och mål. Avslutningsvis bör läraren bygga en god relation till eleverna och skapa en välfungerande grupp där eleverna känner sig trygga med varandra. Denna studie bidrar med viktig information för både aktiva- och blivande idrottslärare, avseende vad i undervisningen som motiverar eleverna att delta på idrottsundervisningen samt vad i undervisningen som bidrar till att eleverna vill vara fysiskt aktiva i sin vardag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)