Utveckling av provrigg för flödesmätningargenom munstycke hos common rail-injektorer

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Carl-johan Cederberg; Johannes Hörner Björk; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete utfördes på uppdrag av avdelningen för insprutningsprestanda(NMCX) på Scania i Södertälje. Projektets huvudsyfte var att utveckla en provrigg för attstudera bränsleinjektorers prestanda. En ny testmetod existerar som ger noggrannaremätningar av multipla injektioner tack vare mindre oscillationer i mätmetoden som sådan.Mätmetoden ger möjligheten att utföra hål till hål‐jämförelser av flödet genom hålen iinjektormunstycket.Baserat på mätmetoden omnämnd som impulsmetoden, utvecklades och tillverkades enprovrigg för flödesmätningar genom injektormunstycket. Målet med examensarbetet varmed detta att beskriva utvecklings‐ och konstruktionsarbetet av provriggen. Mätmetodenbaseras på att med en tryckgivare mäta sprayernas kraft när de träffar givarens spets. Deninsamlade datan används sedan för att analysera injektorns prestanda.Utvecklings‐ och konstruktionsarbetet bedrevs genom att använda vedertagna metoder förproduktutveckling samt tillämpa färdigheter och kunskaper som erhållits underutbildningen. Produkten utvecklades stegvis genom att ta fram en kravspecifikation och ettantal koncept som utvecklades och utvärderades mot specifikationen. Detaljkonstruktionenoch dess iterationer utfördes med hjälp av 3DCAD‐mjukvara vilket slutligen ledde till denfärdiga utformningen. Det flesta av komponenterna tillverkades på Scanias mekaniskaverkstad för prototypframställning.När konstruktionen var tillverkad och monterad testades den för att säkerställa dessfunktion. Ett antal modifikationer gjordes och riggen fungerar som den ska och mätningarkan nu utföras. Mätresultaten och insamlad data är tillfredställande.Resultatet av examensarbetet är en fungerande provrigg som kommer att hjälpa förståelsenoch utvecklingen av common rail‐injektorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)