De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Adrian Magnusson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka instrumentlärares upplevelser och iakttagelser av vilka faktorer som påverkar gymnasieelevers val och byten av musikinstrument, och hur de påverkar undervisningssituationer. Studien baseras på transkriptioner av fem intervjuer genomförda med fem yrkesverksamma lärare i gymnasiets Instrument eller sång-kurser. Lärarna undervisar i instrumenten bas, gitarr, sång, saxofon och trummor. Studien anammar ett övergripande ramfaktorteoretiskt perspektiv för att åskådliggöra de faktorer som är närvarande. Den använder sig även av genusteori och genusvetenskapliga begrepp för att begripliggöra delar av resultatet. Resultatet visar på en mängd faktorer som påverkar undervisningssituationer genom elevers instrumentval och instrumentbyten – däribland skolans organisation, musikundervisning på högstadiet, mängden musikgymnasier i skolans närhet, olika sorters förebilder, individens identitetsutveckling samt genus och kön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)