Analytics inom spel : Hur data/analytics kan hjälpa spelare att utvecklas

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: En kombination av individuellt genererad data samt ett prediktivt analytiskt system som samlar spelares historiska data undersöks för att få mer kunskap om hur mätningar och mått kan hjälpa spelare att fatta mer datadrivna beslut. Detta i hopp om att göra dem till skickligare spelare i det befintliga spelet som systemet används inom. Grunder i game analytics lyfts fram, där fokuset främst ligger på game metrics och telemetry för att tydliggöra hur data inom spelbranschen analyseras samt fångas upp. En kvalitativ metod kommer att tillämpas där individer kommer att intervjuas om ett tilltänkt system. Här betonas kunskapen om hur spelarna skulle uppleva ett sådant system, samt vad de anser är viktigt om ett sådant system skulle implementeras i deras dagliga spelande och vilket behov det finns i nuläget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)