”Och sen är det dött, tyst, färdigt” - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande aspekter. Med detta arbete vill vi också närma oss varandras professioner för att bättre kunna förstå och samverka i vårt stundande yrkesliv. Uppsatsens frågeställningar är: • Hur upplever pedagoger i skolan och socionomer i socialtjänsten fenomenet återkoppling utifrån anmälningsplikten kring barn som far illa? • Kan den eventuella återkopplingen ha någon inverkan på de olika aktörerna socialsekreterare och pedagoger i deras professioner, samt på interaktionen dem emellan, i så fall vilken? Metod För att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt ett kvalitativt angreppssätt genom sammanlagt nio intervjuer med pedagoger, socialsekreterare samt personer som arbetar med insatser för samverkan. Resultat Det resultat som vi har uppnått genom vår studie påvisar att återkoppling från socialtjänsten till den pedagog som gjort anmälan är ett komplext fenomen. I uppsatsens resultat framgår att återkoppling till pedagogen är bristfällig och, enligt pedagogers erfarenhet, ofta saknas helt. Vidare framkommer att det råder en asymmetri mellan de två yrkesgrupperna pedagoger och socialsekreterare vad gäller återkopplingen. Denna asymmetri består bland annat i lagmässiga skillnader som bestämmer vilken information som kan ges dem emellan. Vårt resultat säger även att återkoppling är betydelsefull för såväl pedagoger, socialsekreterare som för barnet man samverkar kring. Vi ser vidare i vårt resultat att en välfungerande återkoppling kan ge betydelsefulla konsekvenser för lärarprofessionen. Vår studie indikerar att en sådan typ av återkoppling för pedagogen skulle skapa avlastning, trygghet, minskad oro och ökad benägenhet att anmäla igen. Likaså visar vårt resultat att en ökad förståelse för vilken betydelse återkoppling har för pedagoger kan leda till att socialsekreterare arbetar mer aktivt för att samverkan ska ske och för att återkopplingen ska tillmötesgå anmälarens behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)