Teater för barn - spelar det någon roll? : En kvalitativ studie av två yrkesverksammas syn på att spela professionell teater för skolbarn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur två yrkesverksamma personer inom regionteater upplever hur det är att arbeta med teater för skolbarn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är fenomenologisk då det är två personers erfarenheter och upplevelser som lyfts fram. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att teater är viktigt för barns personliga utveckling och deras förståelse för omvärlden. En av de utmaningar som beskrivs av respondenterna är kopplad till den miljö där föreställningarna framförs i skolsammanhang eftersom den upplevs som okontrollerbar. Ytterligare en utmaning som framkommer är när teaterns och skolans förväntningar skiljer sig åt. Det finns även en stor variation mellan kommuner när det gäller att köpa in teaterföreställningar för skolbarn

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)