Film och fritidshemmet – fiende eller frände? : En kvalitativ studie om filmens plats i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I detta arbete undersöks filmens plats i fritidshemsverksamheten, vad som visas i verksamheten och hur det motiveras. Utifrån detta har vi utfört 11 kvalitativa intervjuer med pedagoger verksamma inom fritidshemmet. Vi har i vår datainsamling kunnat urskilja resultat som pekar på hur pedagogerna använder film och deras syn på film i verksamheten. Vad vi kan se är att filmens främsta användningsområde är att underhålla barngruppen och ge utrymme för rekreation. Alla informanter upplever svårigheter i samband med filmvisning. Svårigheterna grundar sig i yttre faktorer som föräldrar och ledning samt en oro för att filmerna i sig innehåller problematik. Alla informanterna har en vilja att skydda barnen från att utsättas för olämpliga filmer, vad som är olämpligt är dock till viss del subjektivt. Vissa av pedagogerna ser film som en källa till pedagogiska diskussioner samt en given del i temaarbeten, detta kan vi även se stöd för i forskningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)