”Tala så jag ser dig” (Sokrates)

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet är att problematisera och undersöka relationen mellan röst och identitet. Huvudfrågor är: Vad händer medidentitetsuppfattningen i samband med processen att medvetandegöra sin röst? Hur kan förändrade röstvanor isång och tal påverka självkänsla och självförtroende? Hur kan röstövningar bidra till förändradkroppsmedvetenhet? Hur kan man som röstpedagog arbeta med röst och identitet i perspektiv av lärandeteori?Vi använde oss av en praktisk studie, en primärkälla, i form av en frivillig försöksgrupp med vuxna deltagare,där merparten inte hade någon sångerfarenhet. Dessutom utformade vi självskattningsformulär/enkäter både föreoch efter perioden för den praktiska studien. Under den praktiska studien kom vi därtill att ägna oss åtobservation av gruppen.Alla deltagarna i studien såg sin röst som en del av personligheten och de flesta var öppna för att arbeta med ochutveckla den. Att arbeta med att förändra och utveckla sin röst och sitt röstanvändande är en process sominvolverar hela människan, såväl fysiskt som psykiskt och emotionellt i relation till den hon är och den hon villvara d.v.s. hennes identitet. Flertalet deltagare växte med uppgiften och stärktes, enligt våra observationer, i sinsjälvkänsla och i sitt självförtroende. Enligt oss författare hade en längre period av studien varit till fördel för vårundersökning, för att få ett mer övergripande och tydligare resultat. Vi anser, i egenskap av sångpedagoger, attresultatet av vår undersökning ändå visar på vikten av att arbeta med hela människan för att utveckla elevens tal-och sångröst, d.v.s involvera elevens personlighet samt arbeta med kroppskännedom, för att uppnå ett utökatkroppsmedvetande och på detta sätt också öka självförtroendet och självkänslan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)