Elevperspektiv av digitala verktygs funktion : Vilka är de pedagogiska användningsområdena

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Panawong, Onuma & Kristensson, Emma (2023). Elevperspektiv av digitala verktygs funktion – Vilka är de pedagogiska användningsområdena. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag Att öka kunskapen om hur elever uppfattar att digitala verktyg underlättar för dem i undervisningen, hjälper det dem i deras kunskapsutveckling och förbättrar det deras lärande och skolprestationer. Därtill om det används digitala specialpedagogiska verktyg för att arbeta proaktivt på gruppnivå med extra anpassningar och särskilt stöd. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att göra en undersökning som kan bidra med kunskap om hur yngre elever uppfattar att digitala verktyg fyller en funktion i undervisningen. Hur de anser de digitala är att använda, om det underlättar för dem och om deras åsikter efterfrågas för att förbättra deras kunskapsinlärning. Syftet är även att se om det finns några variationer i uppfattningarna samt ta reda på vilka digitala verktyg som används i skolan. - Hur uppfattar eleverna de digitala verktygen i undervisningen? - Vilka digitala verktyg använder eleverna och i vilken omfattning uppfattar eleverna att de får utvärdera och ge sina synpunkter på de program de använder? - Vilka variationer finns och varför har eleverna dessa uppfattningar? Teori I studien används sociokulturell teori som utgångspunkt för att vidga förståelsen om hur eleverna uppfattar att samspelet med digitala verktyg fungerar. Metod Valet av metod föll på mixade metoder och således både kvantitativ och kvalitativ datainsamling i form av enkät och intervjuer. Empirin har bearbetats utifrån fenomenografisk ansats och analysmodell som fokuserar på att hitta olika kategorier samt inom dessa lyfta fram variationer av elevernas uppfattningar. Resultat Studieresultatet visar att datorn är den främsta artefakten som används. Ingen elev anser det svårt att använda digitala verktyg och merparten tycker om att använda dem som hjälp i undervisningen. Eleverna använder framför allt diverse Google program men inga digitala specialpedagogiska verktyg. Specialpedagogiska implikationer Vi vill med studien öka kunskapen om och undersöka aspekten om det arbetas förebyggande och främjande för alla elever på gruppnivå med digitala specialpedagogiska verktyg. Specialpedagogen har ett viktigt uppdrag i att vara med och förberedda de digitala pedagogiska verktygen, för att undervisningen ska bli så effektivt som möjligt för elevernas utveckling och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)