Sexualupplysningsspel: : En vetenskaplig studie och ett kreativt arbete om information kring preventivmedel riktat till män.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Tillgång till och kunskap om preventivmedel är en förutsättning för jämställdhet. Eftersom kvinnan är den som blir gravid läggs oftast ansvaret att ha kunskap om och skydda sig mot oönskade graviditeter på henne. Ett flertal tidigare studier som gjorts i länder som USA och Schweiz, nämner att för att jämna ut denna skillnad behövs det mer information om preventivmedel riktat till män. Syftet med denna studie är att undersöka hur den visuella kommunikationen ser ut kring preventivmedel på ett urval hemsidor.  För att ta reda på hur den visuella kommunikationen om preventivmedel såg ut i Sverige, gjordes en kvalitativ undersökning i form utav en semiotisk bildanalys. Ett strategiskt urval skedde, där fyra svenska hemsidor valdes ut. RFSU, UMO, 1177 och Kry. Enligt ett kodschema analyserades samtliga hemsidorna utefter samma förutsättningar. Undersökningen visade vilka visuella element som var vanligast vid kommunikationen av preventivmedel på hemsidorna och hur de elementen uppfattas. Genom att kolla på den visuella kommunikationen på hemsidorna, som har mycket information om bland annat preventivmedel, kunde resultatet visa på att information riktad till specifikt män är bristfällig i Sverige. Det är där den främsta utvecklingsmöjligheten av ämnet finns. Att ha allmän tillgång till och kunskap om preventivmedel är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. De vanligaste informatörerna av sexuell hälsa kommunicerar om preventivmedel på antingen ett könsneutralt sätt eller riktat specifikt till kvinnor. Problemet som identifierades är att information och kommunikation om preventivmedel riktat till män visade sig vara bristfällig. Sexualupplysning ska vara för alla, det ska var roligt, lätt att förstå och enligt mig lite snuskigt. Det här projektet har därför tagit fram varumärket BOOOB som på ett kul sätt ska informera unga män om preventivmedel och sexuell hälsa. Produkterna som har tagits fram är sällskapsspelet, Snuskhummer, samt en kollektion av kondomer. Stilen på produkterna är inspirerad av klotter på skolbänkar och allmänna toaletter. Tanken med stilen är att ge produkterna en rolig och lite fräck ton.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)