Rekrytering och ledarskapsstrategier inom evenemangsorganisationer : att rekrytera och leda evenemangets viktigaste resurs

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Uppsatsen avhandlar en undersökning om evenemangsorganisationers ledarskapsstrategier vid rekrytering och ledning av volontärer. Då tidigare forskning inom området tenderar att utgå från volontärernas perspektiv fanns det ett intresse att utföra en studie utifrån ett organisatoriskt perspektiv. Detta möjliggjordes genom semistrukturerade intervjuer med evenemangsorganisationer. Syftet med uppsatsen var att undersöka olika evenemangsorganisationers strategier för att rekrytera och leda volontärer. För att uppnå studiens syfte utformades följande frågeställningar: Vilka strategier använder evenemangsorganisationer för att rekrytera volontärer? Vilka strategier använder evenemangsorganisationer för att leda volontärer? Vilka likheter och skillnader finns mellan de olika evenemangsorganisationernas strategier vid rekrytering och ledning av volontärer? För att besvara våra frågeställningar utgick vi från fyra teoretiska utgångspunkter. Första utgångspunkten som presenteras är modellen Volunteer functions inventory, ett index som används för att förklara hur anpassade ledarskapsstrategier i relation till volontärers motivationsfaktorer kan bidra till tillfredsställda volontärer. Därefter redogörs teorin om De fem praktikernas ledarskap, som förklarar hur ledare ska gå tillväga för att uppnå ett idealistiskt ledarskap. Sedan presenteras en teori om ett idealläge vid rekrytering av volontärer, Volunteer recruitment. Avslutningsvis beskrivs Transformativt ledarskap, en ledarskapsstil med syfte att involvera volontärer i beslutsprocesser. Studiens resultat påvisade att valda evenemangsorganisationer till viss mån utformar strategier för hur volontärer ska rekryteras och ledas, där strategierna både skiljer sig och liknar varandra. Det går att identifiera att motivationsfaktorer, kravställande, mål och visioner, involvering och kommunikation är de strategier som evenemangsorganisationer belyser är av betydelse vid rekrytering och ledning av volontärer. Resultatet kommer att ligga till underlag för hur organisationer genom sitt ledarskap kan rekrytera och leda volontärer vid evenemang, med syfte att skapa tillfredsställda volontärer. Studien ska även bidra till förståelse för de strategier organisationer inom evenemangsbranschen kan tillämpa för att rekrytera nya volontärer samt för att behålla befintliga volontärer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)