"Får man det i ett meme-format, kan man skratta lite åt det" : en kvalitativ intervjustudie av unga människors medievanor utifrån deras attityder till memer och opinionstexter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Journalistik

Sammanfattning: Statistik och forskning visar att unga människor väljer bort traditionell journalistik för sociala medier i allt högre utsträckning. Samtidigt står journalistiken inför ständigt nya utmaningar att förhålla sig till i det digitaliserade medieklimatet. Denna studie undersöker unga människors medievanor genom kvalitativa intervjustudier av unga människor om deras attityder till två olika medietexter som förekommer på sociala medier och i traditionell tidningsjournalistik – memer och opinionsjournalistik. Undersökningen använder Stuart Halls begrepp ”decoding” samt teorin om medielogik och drar slutsatsen att respondenterna har en generellt positiv attityd till både sociala medier och traditionell journalistik. Studien visar att respondenterna dessutom har ett högt förtroende för journalistik, men att innehåll på sociala medier är mer attraktivt och tilldragande på grund av dess lätta, underhållande och korta format. Studien kan således ge en nyans av ungas medievanor, vilken utifrån respondenterna inte beror på ett lågt förtroende för traditionell journalistik utan på grund av att sociala mediers format lättare drar till sig respondenternas uppmärksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)