Fysisk aktivitet - Landsort/Storstad

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Denna studie handlar om barns fysiska aktivitet på två olika orter, storstad/landsort. Syftet var att ta reda på hur fysiskt aktiva pojkar och flickor i skolår sex är i skolan och på fritiden, utifrån ett genusperspektiv på vardera ort. Urvalsgruppen består sammanlagt av 160 pojkar och flickor i skolår sex, varav 73 på landsorten och 87 i storstaden.Betydelsen av fysisk aktivitet är ett omdiskuterat ämne idag. Många människor har idag i allt större utsträckning en inaktiv livsstil. Skärmbundna aktiviteter såsom TV, DVD, dataspel etc. har bidragit till att människan gärna undviker att vara fysiskt aktiv. Även alla bekvämligheter med bil, buss, hissar och rulltrappor m.m. är också en bidragande orsak till att det inte krävs någon direkt fysisk ansträngning av människan. En kvantitativ metod har använts i form av en enkätundersökning för att ta reda på hur fysiskt aktiva barn är i skolan och på fritiden. Datainsamlingen har bearbetats statistiskt med hjälp av dataprogrammet SPSS och analyserats genom tabeller och diagram. Signifikansen har räknats ut mellan variablerna ort och kön. Resultaten visar inte på någon signifikant skillnad mellan flickors och pojkars fysiska aktivitet på respektive ort. Slutsatsen av undersökningen visar att både pojkar och flickor på landsbygden och i storstaden är mycket fysiskt aktiva i skolan och på fritiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)