E-handel i Automationsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Visar Hoxha; [2010]

Nyckelord: E-handel; Automation; Implementering; Drivkrafter; Hinder.;

Sammanfattning: Syfte:Elektronisk handel är ett växande fenomen i affärsvärlden. Att förstå företagens avsikt med e-handelsanvändning är viktigt för både akademiker såväl som praktiker. Företag, organisationer och till och med kommuner har börjat bedriva e-handel för att automatisera, effektivisera och på sikt spara pengar i sina verksamheter. Syftet med denna studie är att empiriskt beskriva e-handelns utveckling och användning i Sverige och specifikt inom den teknologiska industrin som arbetar med automation.  Metod:Denna studie behandlar e-handel i automationsföretag. Respondenterna ombads att validera betydelsen av e-handel genom webbaserade enkäter. Vidare undersöker denna studie effekterna av e-handel mellan företag. Resultatet bekräftades genom att analysera data och information med hjälp av SPSS.  Slutsatser:Resultaten visar att e-handel mellan företag ger positiva effekter. En betydande del av automationsföretagen var positiva till e-handel och slutsatserna kan vara till hjälp för företag vid bedömningen av drivkrafterna och hindren för en effektiv driftsättning av e-handel med andra företag. Resultatet av e-handel är främst effektivitet i arbetet och reducerad administration.           

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)