Intranationella migrationserfarenheter bland simmare på riksidrottsgymnasium under Covid-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Atleter mellan 16-18 år migrerar allt oftare till andra orter inom Sveriges gränser med ambitionen att fortsätta sin idrottsliga karriär parallellt med gymnasiala studier, så som genom ett riksidrottsgymnasium [RIG]. En migration bland så unga atleter är dock en osäker investering och följs utifrån en migrationsaspekt utav flera anpassningssvårigheter samt psykologiska, psykosociala och akademiska utmaningar. RIG-uppsättningen är ämnad att dämpa denna övergång genom att erbjuda bra utbildning tillsammans med en god idrottsutveckling. Under Covid-19 försvårades den migrationsanpassning som RIG-elever förväntas göra i form av att flera restriktioner lades på individerna. Trots att några studier har gjorts på såväl elevers som idrottares påverkan under pandemin, har inga gjorts på individer som dessutom satsar på dubbla karriärer och migrerade under pandemin, så som RIG-elever. Därför ville jag i denna studie undersöka RIG-elevers upplevelser och erfarenheter av en migration och anpassning till en ny miljö under Covid-19 med syftet att skapa förståelse för hur pandemin påverkade migrationen samt hur individerna lyckades överkomma de hinder och utmaningar som de stod inför. Följande möjliggjordes genom att göra en fallstudie på RIG-simmare från Helsingborg och Jönköping. Fem semistrukturerade intervjuer fördes med RIG-simmare, vilka senare analyserades genom en tematisk analys. Bourdieus teoretiska ramverk och begreppen kapital, habitus, fält och illusio vägledde mig i tematiseringen och den efterföljande analysen/diskussionen. Resultatet visar att RIG-simmarna upplevde olika svårigheter att anpassa sig utifrån de resurser och tidigare förutsättningar de besatt. Olika typer av kapitalinnehav innebar också olika typer av anpassningar vilket i ett längre led påverkade motivationen i positiv eller negativ bemärkelse. Samtliga elever, oavsett kapitalinnehav, upplevde utmaningar i distansundervisning, disciplin och rutiner samt brist på gemenskap. Utifrån undersökningen konkluderas det därmed att RIG-elevers anpassning är beroende av hur mycket kapital man besitter inom det nya fältet och hur stark känsla av illusio individerna upplever att de har. Undersökningen belyser i ett längre led hur viktigt det är att hitta hållbara sätt att stödja karriärmöjligheter för unga idrottsutövare, även under en samhällskris som Covid-19.       

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)