Undervisning i moderna språk : en studie av metoder och arbetssätt i tyska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Huvudsyftet med detta arbete är att är att undersöka skillnaderna mellan undervisningen i moderna språk idag och tidigare traditionell språkundervisning. En del av syftet är också att undersöka vilka metoder/arbetssätt som används vid språkinlärning. Arbetet innehåller en litteraturstudie samt fyra intervjuer med lärare i tyska. Resultatet visar att det som skiljer läroplanen i moderna språk ifrån tidigare läroplaner är betoningen av kommunikation, internationell informationsteknik samt kultur. Vi språklärare ska lära eleverna att kommunicera ännu bättre så att de kan göra sig förstådda internationellt. Vi ska lära dem mer om ländernas kulturer för att fördjupa denna språkförståelse och vi ska lära dem att hantera olika slags informationsteknik. Resultatet av intervjuerna visar att ingen av de ntervjuade lärarna säger sig använda någon speciell metod i sin undervisning idag. De säger istället att de har plockat ut godbitarna ur olika metoder för att sedan skapa ett eget arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)