Sökning: "tyska"

Visar resultat 1 - 5 av 857 uppsatser innehållade ordet tyska.

  1. 1. Littners Werk und Koeppens Beitrag. Eine textnahe Untersuchung von zwei Darstellungen des Holocaust: Wolfgang Koeppens Aufzeichnungen aus einem Erdloch und Jakob Littners Mein Weg durch die Nacht

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Pierre Bertin; [2022-01-20]
    Nyckelord :tyska; Wolfgang Koeppen; Jakob Littner; Holocaust; Ghetto; Narratologie; Autobiografie; Galizien; Wehrmacht; Nationalsozialismus;

    Sammanfattning : The thesis examines two literary works, Aufzeichnungen aus einem Erdloch, published in 1948 in Munich, supposedly being the Jewish survivor Jakob Littner’s Holocaust memoir and Jakob (Jacob) Littner’s original memoir Mein Weg durch die Nacht, written in 1945 but not published until 2002. In 1992, the former work was republished, as Jakob Littners Aufzeichnungen aus einem Erdloch, this time as a fictional text written by the prominent German author Wolfgang Koeppen, the well-known author of a modernist trilogy revealing the remnants of National Socialism in the German society, written 1951–54. LÄS MER

  2. 2. Bevarelse, fördömelse, anseende och salighet : Lågtyska affix i 1500-talets svenska och isländska bibelöversättningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alma Bernhardsson; [2022]
    Nyckelord :medellågtyska; lånord; affix; Nya testamentet 1526; äldre nysvenska; Nýja testamentið 1540;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras användningen av lågtyska affigerade ord i det svenska Nya testamentet från 1526 å ena sidan och det isländska Nýja testametið från 1540 å andra sidan. Syftet med undersökningen är att se till vilken grad lågtyskan präglat dessa två bibelöversättningar. LÄS MER

  3. 3. Warum Deutsch? : Eine Studie über die Motivation und Einstellung schwedischer Deutschlernenden in einem schwedischen Gymnasium.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Anna Nordin; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Einstellung; Deutsch; Gymnasium; Inställning; Tyska;

    Sammanfattning : Nach Ansicht verschiedener Akteure in Schweden ist die Beherrschung der deutschen Sprache für den Handel und die Gründung neuer Unternehmen wichtig, da Deutschland Schwedens größter und wichtigster Handelspartner ist. Dieser Beitrag beleuchtet und untersucht die Motivation und Einstellung von Gymnasiasten zu ihrem Deutschunterricht. LÄS MER

  4. 4. Schweden ist schwierig zu sagen : Kreativer Deutschunterricht in der sechsten Klasse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Andrea Katharina Herbst; [2022]
    Nyckelord :Deutsch; Deutsch als Fremdsprache; Deutschunterricht an schwedischen Grundschulen; kreativer Unterricht; abwechslungsreicher Unterricht; schwedische Grundschule; Unterrichtsmethodik;

    Sammanfattning : Diese Arbeit behandelt das Thema kreativer und abwechslungsreicher Deutschunterricht und ist die Beschreibung meines Unterrichts in der sechsten Schulstufe, einer schwedischen Grundschule. Basiert auf theoretischen Grundlagen, wie den Spracherwerbsmethoden (Dorn, 2005) und dem schwedischen Lehrplan (Skolverket, 2022), beschreibt die vorliegende Arbeit von mir erprobte Unterrichtsmethoden. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabell Hedström; [2022]
    Nyckelord :fallstudie; fanfiction; franska; kamratbedömning; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER