Sökning: "nationella prov svenska del B"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska del B.

  1. 1. Musikundervisningens inverkan på mellanstadieelevers inferensläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Paulsson; Erik Karlsson; [2021]
    Nyckelord :semiotik; läsförståelse; inferens; sociokulturellt perspektiv; literacy; musikundervisning;

    Sammanfattning : I vår studie undersöker vi om musikundervisning, utöver skolans, har en inverkan på elevernas inferensläsning. För att besvara våra frågor har vi utgått från ett läsförståelsetest och en enkät. Läsförståelsetestet är Skolverkets nationella prov i ämnet svenska från 2012, del B och C. LÄS MER

  2. 2. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Tova Gulliksson; [2021]
    Nyckelord :metafor; svenska som andraspråk; nationellt prov; skrivande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER

  3. 3. Bisatsanvändning i vuxna andraspråksinlärares skriftliga produktion : En jämförelse i variation och frekvens hos L2-och L1-inlärares användning av bisatser

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jwan Rasheed; [2011]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; vuxna andraspråksinlärare; avancerade andraspråksinlärare; bisatser;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att betrakta hur bisatsanvändning hos vuxna avancerade inlärare av svenska som andraspråk ser ut jämfört med inlärare med svenska som modersmål; detta med avseende på både frekvens och variation. För att besvara mina två frågeställningar angående först frekvens och sedan variation har jag valt att granska uppsatser skrivna av L2- och L1-komvuxstuderande som har gått de högskolebehörighetsgivande gymnasiekurserna Svenska som andraspråk B respektive Svenska B på Komvux. LÄS MER

  4. 4. MVG-texter: homogen grupp eller brett spektrum? En textanalytisk undersökning av elevtexter från det nationella provet i Svenska B

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Malin Pehrsson; [2009]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; MVG-texter; textlängd; ordlängd; makrosyntagmer; fundament; styckeindelning; styckemarkering; referensbindning; ledfamiljer; bedömning;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras 20 MVG-texter från det nationella provet i Svenska B. Syftet är att undersöka spannet MVG: om det finns gemensamma högbetygsdrag samt könsskillnader och olikheter mellan texttyper. Vissa undersökningar genomförs på samtliga 20 texter; på fyra texter utförs mer djupgående analyser. LÄS MER

  5. 5. Svensklärares arbete med det nationella provet i svenska B -En jämförelse mellan kommunala och fristående gymnasieskolor med fokus på likvärdighetsarbetet

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Andreas Braun; Isabella Hellström; [2008]
    Nyckelord :nationella prov; bedömning; betygsättning; likvärdighet; likvärdighetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att beskriva svensklärares arbete med det nationella provet i svenska B samt att undersöka skillnader och likheter mellan kommunala och fristående gymnasieskolor vad gäller likvärdighetsarbetet med detta prov. Metoden är kvalitativ och består av intervjuer med sju stycken gymnasielärare i svenska. LÄS MER