Strikta returpolicyers påverkan på konsumenters köpvilja

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Returer är ett problem i den växande e-handelskonsumtionen av mode och shopping online har gjort det mycket lättare för konsumenter att konsumera. Ändå glöms returprocessen ofta bort på grund av bekvämligheten som är online shopping. Modejättarna som tidigare erbjöd liberala returpolicyer för e-handelsköp börjar nu skärpa sina returpolicyer. Denna studie undersöker hur strikta returpolicyer påverkar konsumenternas köpvilja. Genom att analysera data från en enkätundersökning och testa sambandet mellan variabler visar resultaten att konsumenter på kort sikt är mindre benägna att köpa från företag med strikta returpolicyer. Dessutom påverkar strikta returpolicyer konsumentens köpvilja negativt då det ökar konsumentens risktagande, ansvarstagande och osäkerheter. Dessa resultat visar vikten av att ha en mild och flexibel returpolicy. E-handelsföretag föreslås ändra sin strikta returpolicy för att få lojala och nöjda kunder samt ökad försäljning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)