Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Sammanfattning   Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. Detta innebär att många pedagoger behöver stöd för att ta sig an denna utmaning men även att det krävs mer uppmärksamhet redan under utbildningens gång.    Resultaten av intervjuerna i denna studie visar att det råder en osäkerhet bland pedagogerna om interkulturalitet i förskolan och att det finns ett stort utvecklings behov när det gäller den interkulturella kompetensen bland pedagogerna och att denna brist påverkar undervisningen i förskolan trots att pedagogerna har en positiv inställning till mångfalden. Ytligare ett resultat har visat att språket och kommunikation som bygger på ömsesidig respekt och intresse är en avgörande faktorer för att skapa och erhålla ett fungerande samverkan mellan förskolan och hemmen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)