Bilderböcker och elevers läsförståelse : En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Den här litteraturöversikten redogör för forskning kopplat till läsförståelseutvecklingen utifrån läsning av bilderböcker hos elever i lågstadiet. Syftet är att lyfta olika strategier som elever använder sig av när de tillgodogör sig innehållet i bilderböcker. Utöver detta redovisas möjligheter och utmaningar utifrån läsförståelseutvecklingen när elever läser bilderböcker. Forskningen som har granskats till litteraturöversikten har en spridning från fem länder. De är hämtade från två databaser som publicerar vetenskapliga artiklar utifrån utbildningsvetenskap och psykologi. Resultatet redogör för hur elever använder sig av olika strategier vid läsning, däribland används semiotiska resurser som strategi för att förstå bilderbokens innehåll. Detta följs av de möjligheter och utmaningar som framkommit utifrån artiklarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)