Psykosocial arbetsmiljö och employer branding i en public service-organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: På en konkurrensutsatt arbetsmarknad måste både arbetsgivare och arbetstagare gynnas för att kunna skapa en hållbar arbetsplats. Detta tror vi kan formas med hjälp av ett strategiskt HRarbete som jobbar internt med employer branding i samspel med de anställdas psykosociala arbetsmiljö men även externt mot andra aktörer för att kunna vara attraktiva som arbetsgivare. Arbetskraften inom teknikbranschen utgörs idag till stor del av generation X och Y, som lockas och engageras av helt andra faktorer i arbetet så som frihet, kreativitet och meningsfullhet till skillnad från tidigare generationer (Parment & Dyhre 2009). Dessa förväntningar ställer andra krav på arbetsgivare för att skapa en god arbetsmiljö men även för att bygga ett attraktivt employer branding-arbete. Syftet med vår uppsats är att förstå sambandet mellan psykosocial arbetsmiljö och employer branding i en public service-organisation. Vår studie genomförs på en av organisationens divisioner. Genom att kartlägga divisionens psykosociala arbetsmiljö samt sammanställa kännetecknen för den psykosociala arbetsmiljön och employer branding-arbetet undersöker vi hur dessa två områden kan kopplas samman med varandra. Tidigare forskning där dessa två områden förs samman är begränsad. Vi hanterar det teoretiska ramverket utifrån teorier från det psykosociala arbetsmiljöområdet som berör god psykosocial arbetsmiljö, arbetstillfredsställelse, arbetsengagemang, attraktiv arbetsmiljö och helhetsperspektivet och sammanlänkar dessa med employer branding-teorier som berör emotional benefits. Denna uppsats har en kvalitativ ansats där vi genomfört semistrukturerade och strukturerade intervjuer med åtta anställda med olika yrkestitlar på divisionen. Empirin har tematiserats och analyserats utifrån organisationens kännetecken för psykosocial arbetsmiljö samt organisationens strategiska employer branding-mål. Sambandet mellan divisionens psykosociala arbetsmiljö och employer branding-arbete förstår vi som emotional benefits. I resultatet ser vi att emotional benefits har betydelse för de anställdas välbefinnande på divisionen. I diskussionen presenterar vi divisionens emotional benefits vilka utgörs av ett gott arbetsklimat baserat på öppen kommunikation, upplyftande kultur med betydelsefull värdegrund, medarbetarorienterat inflytande i arbetsorganisationen samt trevliga kollegor och social gemenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)