Bemötandets betydelse för barns trygghet, utveckling och lärande : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av bemötande i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I vår kommande yrkesroll som förskollärare i förskolan behövs en förståelse för hur olika bemötanden kan påverka barnen i deras utveckling, lärande och trygghet. Vi vill därmed skapa oss en förståelse för hur olika bemötanden kan påverka barnen i förskolan, sett utifrån utveckling, lärande och omsorg. Syftet med studien var att få kunskap om hur förskollärare upplever och arbetar med att bemöta barnen i förskolan. Studien har utgått från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att förskollärarna upplever att ett positivt bemötande är viktigt för att barnen ska kunna utvecklas i förskolan, både i sitt egna jag och i sitt lärande. Genom reflektion kan förskollärarnas egna barnsyn synliggöras och utvecklas, vilket därmed ger utrymme för att skapa ett så bra bemötande som möjligt. Slutsatsen är att bemötandet i förskolan har en betydande roll för barns utveckling, trygghet och lärande i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)