Tid och Kvalitet : En studie om vilka konsekvenser som uppstår vid styrning av tid och kvalitet samt hur medarbetare inom Skatteverket hanterar dessa

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Under de senaste åren har det rapporterats brister om tid och kvalitet inom Skatteverkets verksamhet. Styrning av tid och kvalitet inom den offentliga sektorn är däremot ett forskningsområde som tidigare inte studerats i termer av vad styrning av tid och kvalitet kan medföra för konsekvenser för medarbetare, huruvida styrning av tid och kvalitet kan vara i spänning samt hur medarbetare hanterar styrning av tid och kvalitet. Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa en förståelse för vilka konsekvenser styrning av tid och kvalitet får för medarbetare inom Skatteverket samt hur medarbetarna hanterar styrningen av tid och kvalitet. Metod: Uppsatsen är en fallstudie vilken har antagit en kvalitativ forskningsstrategi varvid semistrukturerade intervjuer har genomförts med medarbetare inom tre olika verksamhetsområden vid Skatteverket. Vidare redogör metoden för tillvägagångssättet för insamlingen av det empiriska materialet samt för tolkning och analys av detta, kvalitetskriterier och etiska överväganden. Slutsats: Studien identifierar fem olika kategorier av konsekvenser för Skatteverkets medarbetare vilka uppstår av enbart tidsstyrning, enbart kvalitetsstyrning eller av tids- och kvalitetsstyrning i kombination. Konsekvenserna som identifierats är två olika former av välmående, osäkerhet, svårigheter att prioritera samt tidsbrist. Konsekvenserna följs av varsin kategori för hur medarbetare hanterar dessa, vilka identifierats som stresshantering, kommunikation, självständig kvalitetssäkring, prioriteringar samt självstyrning och förändrade arbetssätt. Kombinationen av tids- och kvalitetsstyrning medför i sin tur även spänningar, vilka speglar en annan dimension av konsekvenserna. Att medarbetare upplever konsekvenserna olika och därmed hanterar de på olika sätt förklaras med hjälp av hur medarbetarna skapar mening för olika situationer som de befinner sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)