Litet rum stor funktion : Om utformningen av ett multifunktionellt förskolerum

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Litet rum stor funktion är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktningen Rumslig gestaltning. I studien undersöks hur ett multifunktionellt förskolerum kan utformas för att bjuda in till och stödja dess funktioner samt underlätta skiftet mellan de olika aktiviteterna. Syftet med utformningen är att skapa en tydlig och inbjudande miljö för förskolebarnen att vistas i samt att underlätta pedagogernas arbete. Designarbetet utgår från ett rum på avdelningen Vatten på Krongatans förskola i Eskilstuna. I dagsläget uppfyller inte rummets utformning användarnas behov och det är inte anpassat för de funktioner som ska finnas där. Kvalitativa intervjuer och en analys av rummet har genomförts för att identifiera behoven som ligger till grund för arbetet. Studien har även baserats på teorier och tidigare forskning om de rumsliga designelementen färg, ljus, form och material samt teorier om affordance, gestaltlagar och designprinciper. Utifrån detta har ett gestaltningsförslag för det multifunktionella förskolerummet tagits fram. Förslaget består bland annat av flexibla lösningar och designelement som valts utifrån teorier i syfte att gestaltningen ska uppfylla användarnas behov samt skapa förutsättningar för att lösa det praktiska informationsdesignproblemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)