Kemi i sandlådan : Barns meningsskapande i sandlådan med fokus på kemirelaterat innehåll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie har sitt fokus på de yngre barnen i förskolan, barn mellan ett till tre år samt deras meningsskapande. Studiens syfte är att bidra med kunskap gällande barns meningsskapande i sandlådan i samspel med andra barn och med ett fokus på kemirelaterat innehåll. Metoden som användes i denna studie hade sin utgångpunkt i att jag tillsammans med barnen satte mig i sandlådan och genomförde gruppintervjuer. Det var två förskolor som besöktes och en barngrupp på varje förskola intervjuades. De intervjuer som genomfördes var semistrukturerade och innehöll en intervjuguide samt anteckningar. Resultatet från denna studie visar på att ett kemirelaterat innehåll kan urskiljas från barns meningsskapande i sandlådan. Den slutsats som studien kommer fram till är att barnen förmedlar meningsskapande gällande aggregationstillstånd, heterogen blandning samt sand som materia och dess egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)