Logotypen som kommunikationsmedel

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur individer uppfattar och tolkar en logotyp och hur detta överensstämmer med företagets strategi för deras visuella identitet. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett induktivt angreppssätt. Vår empiri har samlats in genom intervjuer som sedan legat till grund för det fortsatta arbetet. Vår empiri utgörs av intervjuer med tre stycken art directors, en copywriter och en projektledare från tre stycken olika reklambyråer. Dessutom har vi intervjuat 15 stycken respondenter. Intervjuerna har sammanställts och tillsammans med den teoretiska referensramen tolkats och analyserats. Vi har funnit att det finns faktorer hos individer och hos logotyper som spelar roll för tolkningen av logotyper. De viktigaste faktorerna är förkunskap, attityd och associationsförmåga hos individen. Hos logotypen är de viktigaste aspekterna att komponenterna samspelar, är klassificerbara och förmedlar ett fåtal starka budskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)