Samspel mellan musikämnen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningStudiens syfte var att undersöka hur samarbetet mellan Ge/Mu och Ensemble ser ut på det estetiska programmetpå tre olika gymnasieskolor samt om det finns utrymme och behov av förändringar. Studien behandladefrågeställningar som: Hur kopplar lärare/elever ihop teoretiska och praktiska musikämnen? Hur ser samarbetetmellan Ge/Mu och Ensemble ut på respektive skola?Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod. Vi använde oss av kvalitativaforskningsintervjuer där vi intervjuade lärare och elever på tre olika musikestetiska gymnasier i Västsverige. Vårteoretiska utgångspunkt för studien har varit det sociokulturella perspektivet. Litteratur som behandlar tid,lärarlag, samarbete, metaspråk och skolutveckling har också behandlats och refererats till i våraanalyser/diskussioner.Resultatet visade att alla lärare och elever har gemensam syn på de berörda ämnenas relevans till varandra. Vadgäller det faktiska samarbetet mellan ämnena såg vi att det egentligen bara var en av skolorna som aktivtarbetade för att utveckla samarbetet. Förutsättningar som vi sett kan påverka graden av samarbete är att lärarnaträffar varandra regelbundet för diskussioner kring skolutveckling. Vi såg att eleverna på de skolor därsamarbetet är outvecklat har svårare att se meningen med det de läser i Ge/Mu, då undervisningen där kanskeinte berör den genre som de är inriktade på eller intresserade av att spela.Vi avslutar studien med att ge några konkreta förslag på hur samarbeten skulle kunna se ut mellan Ge/Mu ochensemble på estetiska programmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)