Sökning: "mellanår"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet mellanår.

  1. 1. Vad är det som påverkar språkutvecklingen då man använder digitala verktyg i grundskolans mellanår?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Andersson Shanygina; Sjölin Ali Maher Jamilla Magda; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans omvårdnadsåtgärder vid ätstörningar hos vuxna : Litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Nilla Atzmannstorfer; Elin Ristl; [2023]
    Nyckelord :Eating disorder; nurses; nursing interventions; person-centered care; omvårdnadsåtgärder; personcentrerad omvårdnad; sjuksköterskor; ätstörningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ätstörningar är en samling diagnoser som skapar stort lidande hos de drabbade. De ätstörningar som finns är Anorexia Nervosa, Bulimi Nervosa, hetsätningsstörning, Pica, Rumination syndrom och undvikande/restriktiv ätstörning.År 2019 hade 14 miljoner personer en ätstörning i världen, däremot finns ett stort mörkertal. LÄS MER

  4. 4. ”Vi behöver bli bättre på att bygga broar mellan görande och lärande” : En kvalitativ studie om NO-lärares undervisning om systematiska undersökningar i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Engblom-Danielsson; [2022]
    Nyckelord :förmåga; guidning; inquiry; naturvetenskap; scaffolding;

    Sammanfattning : Denna studie belyser systematiska undersökningar i den naturvetenskapliga undervisningen i skolåren 4-6. Studien motiverades utifrån att undersökande arbete inte är särskilt vanligt förekommande i grundskolans mellanår, trots att systematiska undersökningar utgör en central del i kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 5. Användningen av svenska i det engelskspråkiga klassrummet : Fem lärares syn på translanguaging och kodväxling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emelie Melin; Elisabet Holmer; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; muntlig engelska; kodväxling; translanguaging; svensk skola; lärarens undervisningsspråk; grundskolans mellanår;

    Sammanfattning : Efter nyligen utförd lärarutbildning bör nyexaminerade lärare vara bekanta med nyare forskning som är relevant inom utbildningsvärlden. Redan verksamma lärare som genomgått utbildning för en längre tid sedan, kanske inte kan förväntas ha samma uppdaterade syn på vad forskningen anser vara den mest gynnsamma undervisningspraktiken. LÄS MER