Formativ bedömning för främjande av elevers lärande : verksamma lärares uppfattningar

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att ge en förståelse för hur lärare inom vuxenutbildningen använder formativ bedömning för att främja elevers lärande. I vår studie av litteratur i ämnet såg vi att formativ bedömning har stor betydelse för elevers kunskapsutveckling och att det finns många sätt att arbeta med bedömning med formativt syfte. Litteraturen visade vidare att de aktuella styrdokumenten har främjat utvecklingen mot ett individbaserat lärande och att bedömning är en viktig beståndsdel i elevernas lärande. Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes vid en kommunal vuxenutbildning med två lärare vid varje intervjutillfälle. Samtliga informanter undervisar i kurser på gymnasial nivå. Resultatet visade att lärarna var eniga om att deras arbetssätt vid bedömning har stor betydelse för elevernas kunskapsutveckling och att feedback på elevernas prestationer är viktig. Däremot påpekades det att tidsåtgången kan vara ett problem. Något vi som blivande lärare lärt oss efter utfört examensarbete är att utformning av bedömning och syfte med denna är viktigt och har en stor del i elevens lärandeprocess. Bedömning är inte enbart ett omdöme utan något som kan användas i syfte att utveckla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)