Nyexaminerade sjuksköterskors upplevelse av stöd under transitionen till kompetent sjuksköterska

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Övergången från student till kompetent sjuksköterska kan vara svår för nyexaminerade sjuksköterskor under det första yrkesverksamma året, och upp emot 70 % funderar på att sluta inom första året. Risken för utbrändhet påverkas av utbildningens förmåga att förbereda nya sjuksköterskor på verkligheten, introduktionen de får på sin första arbetsplats samt arbetsmiljön de hamnar i. Syfte: Syftet med studien var att undersöka nyexaminerade sjuksköterskors upplevelse av stödjande faktorer under transition till en kompetent sjuksköterska. Metod: En ickesystematisk litteraturstudie genomförs med en integrerad analys av tio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat: Stödjande faktorer kan delas in i inre och yttre faktorer, där sjuksköterskerollen och de kunskaper, erfarenheter och strategier sjuksköterskan besitter är inre stödjande faktorer, och handledarrollens och medarbetarrollens betydelse för övergången är yttre stödjande faktorer. Alla aspekter, psykologiska, sociala och fysiska, spelar stor roll i utvecklandet av den professionella rollen. Slutsats: Övergångsprocessen sker oavsett stöd och pågår mellan sex till tolv månader. Den nya sjuksköterskan har det främsta ansvaret för sitt lärande, men behovet av yttre stödjande faktorer är stort. Stödet behöver bli mer generaliserat för att alla nya sjuksköterskor ska få samma förutsättningar att utveckla sin inneboende potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)