En försäljning säger mer än tusen bilder : Affiliatemarknadsföringens påverkan på varumärken

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Titel                                    En försäljning säger mer än tusen bilder-  Affiliatemarknadsföringens påverkan på varumärken Författare                          Alejandro Neyra & Mikael Karlsson Handledare                        Dr. Joachim Timlon Kurs                                    Kandidatuppsats, Vårterminen 2012 Syfte: Syftet med denna rapport är att öka kunskapen om hur affiliatemarknadsföring påverkar annonsörernas varumärke. Detta kommer att uppnås genom att vi beskriver hur annonsörerna arbetar med affiliatemarknadsföring i relation till varumärket på Internet. Därefter analyserar vi hur annonsörer och nätverksadministratorer förebygger samt följer upp detta. Avslutnings ska vi redogöra för vad annonserande företag bör tänka på inom affiliatemarknadsföring för att integrera varumärket och samtidigt säkerställa dess anseende. Metodik: Metodiken som ligger till grund för arbetet kommer att utgå ifrån ett kvalitativt arbetssätt och kommer att ha en abduktiv karaktär. Detta arbetssätt valdes för att kunna skapa en större förståelse för hur affiliatemarknadsföring är kopplat till annonsörernas varumärke. Vi valde att samla in vår empiri efter semistrukturerade intervjuer, detta eftersom vi ville ställa få in så öppna svar som möjligt. Slutsats: Det har framkommit att nätverksadministratörerna arbetar på ett sätt som gör att annonserna endast når de mest relevanta besökarna, vilket gör att varumärket inte utsätts för negativ påverkan vid användning av affiliatemarknadsföring. Överexponering är ej ett problem, respondenterna menar att det istället är positivt för varumärket så länge de inte hamnar på fel hemsidor. Försäljningsfokus är prioritet nummer ett och varumärket är inget företagen tar med i beräkning så länge det säkerställs att ingen negativ påverkan sker. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)