Vilans roll i förskolan : Rutiner, förutsättningar och hinder utifrån förskollärares perspektiv.

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: För att på bästa möjliga sätt kunna möta barns behov i förskolan förutsätter det att verksamheten präglas av både lek, omsorg och undervisning. Omsorg sammanfattas som alla handlingar och aktiviteter som är av vårdande karaktär och där är vilan ett tydligt exempel. För att ta reda på hur arbetet kring vilan ser ut i praktiken har fem förskollärare och en barnskötare anställd på ett förskolläraruppdrag intervjuats. Intervjuerna innehöll frågor kring hur de arbetar med vilan, hur de möter föräldrars önskemål, om vilan påverkar verksamheten eller om verksamheten påverkar vilan samt hur alla beslut kring vilan motiveras.   Resultatet visar att vilan alltid sker med barnets bästa i fokus men att det inte är en helt oproblematisk del av dagen. De dilemman som påpekats oftast har varit att barnen har olika sovrestriktioner och därför ska väckas vid olika tillfällen samt att förskolornas lokaler anses vara för små eller för få.   Att barnets bästa ska stå i fokus när det gäller vila på förskolan innebär inte alltid att det är i linje med vårdnadshavarnas önskemål. Ibland kan barnens behov av sömn under dagtid exempelvis försvåra vårdnadshavarnas nattning av barnen kvällstid och det kan i en sådan situation uppstå oenigheter kring vems behov som ska få avgöra. Trots detta gör förskollärarna sitt yttersta för att vilan ska gynna både barnet, hemmet och förskolans övriga verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)