Framgångsfaktorer för värdeskapande kundupplevelser i förköpsstadiet, med särskilt fokus på hållbarhetsaspekter, ur ett relationsperspektiv mellan en e-handlare och individuella konsumenter : En fallstudie inom deVal Sweden AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: E-handeln har medfört nya möjligheter för både konsumenter och e-handlare med dess tillgänglighet och breda marknad. Med en bred marknad, vilket inom e-handeln kan bli världsvid, tillkommer en hård konkurrens för e-handlare. Den hårda konkurrensen i kombination med den nuvarande inflationen utmanar e-handlare i en tuff tid. Kundupplevelsenoch värdeskapande anses vara två grundpelare för e-handlare, dels för att förutspå konsumenters köpbeteende, dels för att uppnå hållbara konkurrensfördelar. Detta medför att kundupplevelsen blir en allt viktigare köpbeslutsvariabel som e-handlare måste sätta alltmer i fokus.E-handelns avsaknad av fysisk direktkontakt med klädesplagg innebär svårigheter för konsumenter, vilket kan medföra konsekvenser för både miljön och kundupplevelsen. Det är därför viktigt att e-handlare tillhandahåller sina konsumenter med all nödvändig information som konsumenter behöver före köp. Syftet med denna kandidatuppsats i informatik är att identifiera, beskriva och förklara framgångsfaktorer som påverkar graden av värdeskapande kundupplevelser i förköpsstadiet,med särskilt fokus på hållbarhetsaspekter, ur ett relationsperspektiv mellan en e-handlare och individuella konsumenter. I denna studie har fallstudiemetoden tillämpats. En litteraturstudie genomfördes, vilken låg till grund för den litteraturbaserade analysmodellen som designades för att visualisera en förenklad bild av litteraturstudiens mest relevanta dimensioner, variabler och indikatorer givet studiens syfte. Baserat på analysmodellen skapades två semistrukturerade intervjuguider, vilka användes under insamlingen av studiens primära empiriska data. De semistrukturerade intervjuerna har utförts via telefon eller Zoom med fem av fallföretagets konsumenter och medden marknadsansvariga på fallföretaget deVal. Studiens viktigaste slutsatser är: att e-handlarens sätt att kommunicera hållbarhet styr konsumentens hållbara val, att en högre kvalitetsgrad hos e-handlarens kundservice ger värdeskapande kundupplevelser, och att produktbilder har en högre grad av inverkan på kundupplevelsen. Kunskapsbidragen från denna studie utgörs av centrala kunskaper och erfarenheter identifierade under litteraturstudien, den skapade litteraturbaserade analysmodellen, samt studiens insamlade primära empiriska data.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)