Hur påverkas kvinnliga och manliga spelares preferenser för stereotypisk kvinnlig representation och narrativ genom att tillhandahålla representationer med mer mångfald?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Amanda Eman; Anna Hagström; [2022]

Nyckelord: Genus; spel; representation;

Sammanfattning: I detta examensarbete undersöks spelares preferenser om kvinnliga karaktärer i spel. Stereotyper för kvinnliga karaktärer i spel utforskas och används för att utveckla undersökningens artefakt bestående av fem kvinnliga karaktärer. Studien genomfördes i enkätform med kvalitativa och kvantitativa frågor. Undersökningens resultat visar på att spelare kan uppfatta stereotyper hos kvinnliga karaktärer och att stereotyper är något som inte uppskattas av spelarna. Det framkom en tydlig skillnad i deltagarnas åsikter mellan de mest maskulina och de mest feminina karaktärerna i undersökningen. De feminina karaktärerna var överlag omtyckta medan den mest maskulina karaktären var den minst omtyckta karaktären, som blev mött av rent hat av en deltagare. I framtida arbeten skulle det vara av intresse att utföra en liknande undersökning men med fler och mer varierade karaktärer. Syftet med undersökningen är att bidra till en djupare förståelse i ämnet genom att undersöka vad kvinnliga och manliga spelare verkligen tycker och vill se i spel, som därigenom kan bidra med underlag för att skapa bredare representation i spelvärlden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)