Små och medelstora företags användning av icke-fiansiell information : En kvalitativ studie om hur SMF signalerar icke-finanisell information i sina förvaltningsberättelser för att få bifall från finansiärer, samt hur denna signalering bidrar till ökat le

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Forskningsfrågor:   -       Vilka icke-finansiella signaler skickar små och medelstora aktiebolag genom sina förvaltningsberättelser för att få positivt bifall av externa finansiärer?  -       Hur påverkar denna signalering företagens legitimitet?   Syfte:                        Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur små och medelstora aktiebolag signalerar icke-finansiell information för att öka sina chanser att erhålla extern finansiering. Studien kommer enbart fokusera på de signaler som bidrar positivt till bifall, det vill säga vilka sambanden är mellan icke-finansiell information som förmedlas ut och bifall av finansiärer. Syftet är också att öka kunskapen kring hur signaleringen gällande den icke-finansiella informationen kan bidra till att företag ökar sin legitimitet.            Metod:                      Studien genomfördes genom en kvalitativ förklarande studie. Som utgår från en deduktiv ansats. Där undersökning består av analys utav förvaltningsberättelser i små och medelstora företag.    Slutsats: Slutsatsen dras att den information som små och medelstora företag signalerar ut i sina förvaltningsberättelser till övergripande del liknar varandra. Det kan konstateras att signaler gällande miljö, arbetsklimat och arbetsmiljö är mest återkommande och tas upp av flest företag. Studien kan därför dra slutsatsen att baserat på legitimitet är det denna information som investerare kräver mest vid bifall. Ytterligare kan det fastställas att väsentliga händelser, risker samt framtid också är av stor vikt gällande det som signaleras ut. Dessa typer av icke-finansiell information är därmed också av väsentlig betydelse vid bifall från finansiärer. Slutligen kan det konstateras att den icke-finansiella informationen överlag inte är omfattande. Därmed dras slutsatsen att externa finansiärer inte kräver välutvecklad information, utan det räcker med att viktiga delar av icke-finansiell information nämns i en kortare och mer koncis text.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)