Sökning: "legitimacy and external financing"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden legitimacy and external financing.

  1. 1. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  2. 2. Konsten att förmedla finansiell kompetens genom förtroendeskapande kommunikation : En kvalitativ studie om att erhålla extern finansiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Carolina Ehrensvärd; Josefin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Small businesses; Conveying; Financial literacy; Trust building communication; Financing; Entreprenörskap; Småföretag; Förmedling; Finansiell kompetens; Förtroendeskapande kommunikation; Finansiering;

    Sammanfattning : Each year, millions of small businesses are established, and individuals that engage in entrepreneurial activities continue to increase significantly. In order for small businesses to be able to grow, external financing is required. Previous research has primarily focused on how financial literacy impacts performance and enables access to finance. LÄS MER

  3. 3. Små och medelstora företags användning av icke-fiansiell information : En kvalitativ studie om hur SMF signalerar icke-finanisell information i sina förvaltningsberättelser för att få bifall från finansiärer, samt hur denna signalering bidrar till ökat legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alma Geidemark; Tindra Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Non-financial information; SME; information asymmetry; signaling; legitimacy and external financing; Icke-finansiell information; SMF; informationsasymmetri; signalering; legitimitet och extern finansiering;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor:   -       Vilka icke-finansiella signaler skickar små och medelstora aktiebolag genom sina förvaltningsberättelser för att få positivt bifall av externa finansiärer?  -       Hur påverkar denna signalering företagens legitimitet?   Syfte:                        Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur små och medelstora aktiebolag signalerar icke-finansiell information för att öka sina chanser att erhålla extern finansiering. Studien kommer enbart fokusera på de signaler som bidrar positivt till bifall, det vill säga vilka sambanden är mellan icke-finansiell information som förmedlas ut och bifall av finansiärer. LÄS MER

  4. 4. Finansiering med gröna obligationer som institutionellt entreprenörskap : En fallstudie av en utvecklingsprocess inom LKAB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Natanael Asplund; Per Jatko; [2022]
    Nyckelord :Grön finansiering; gröna obligationer; greenwashing; institutionellt entreprenörskap; legitimitet;

    Sammanfattning : Problem: I takt med högre politiska målsättningar kring klimat- och miljöfrågor samt ökade krav från samhället tvingas allt fler företag att ställa om sin verksamhet till att bli mer miljövänlig. Detta kan förklaras med institutionell teori och legitimitetsteori. LÄS MER

  5. 5. Commercialization Challenges in Green Tech

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustaf Gripenlöf Karlberg; Gustav Henningsson; [2022]
    Nyckelord :Commercialization; Green Tech; Interrelatedness; Policy Factors; Financing; Investor Support; Market Materialization; External Actors; Attraction; Legitimacy; Trust;

    Sammanfattning : In recent years, pressures for making society more sustainable have been on a constant increase, and many of the new green technology solutions which will facilitate this change are likely to originate from small high-tech firms. However, young technology-based firms often fail to successfully bring their products to the market – a process known as commercialization. LÄS MER