Sökning: "legitimitet och extern finansiering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden legitimitet och extern finansiering.

  1. 1. Små och medelstora företags användning av icke-fiansiell information : En kvalitativ studie om hur SMF signalerar icke-finanisell information i sina förvaltningsberättelser för att få bifall från finansiärer, samt hur denna signalering bidrar till ökat legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alma Geidemark; Tindra Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Non-financial information; SME; information asymmetry; signaling; legitimacy and external financing; Icke-finansiell information; SMF; informationsasymmetri; signalering; legitimitet och extern finansiering;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor:   -       Vilka icke-finansiella signaler skickar små och medelstora aktiebolag genom sina förvaltningsberättelser för att få positivt bifall av externa finansiärer?  -       Hur påverkar denna signalering företagens legitimitet?   Syfte:                        Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur små och medelstora aktiebolag signalerar icke-finansiell information för att öka sina chanser att erhålla extern finansiering. Studien kommer enbart fokusera på de signaler som bidrar positivt till bifall, det vill säga vilka sambanden är mellan icke-finansiell information som förmedlas ut och bifall av finansiärer. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av branding för startups och dess koppling till finansieringsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Malin Eriksson; Louise Rosenberg; [2018]
    Nyckelord :Liability of newness; Startups; branding; brandingstrategier; finansiering; varumärken; varumärkesvärde; varumärkespositionering; varumärkesimage; varumärkeskännedom; varumärkesidentitet;

    Sammanfattning : En av de mest värdefulla immateriella tillgångarna i ett företag är varumärket. Det är kunders uppfattade bild av ett företags produkter och branding är strategin för att skapa och upprätthålla denna bild. LÄS MER

  4. 4. Från ord till handling i miljömålsarbetet : Utmaningar och möjligheter för mindre kommuner vid utformning och implementering av miljömålsprogram

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jonas Brunner; [2017]
    Nyckelord :Sustainability governance; Environmental policy integration; Local environmental governance; Environmental quality objectives; Municipalities; Law and Political Science; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden, environmental policy is carried out through a system of environmental objectives adopted by Parliament in 1999. Although not without its’ shortcomings, this system provides a solid ground for increased efficiency and improved prioritisation in environmental policy. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning : Granskningens roll i svenska hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, IHH, Redovisning och finansiering

    Författare :Sara Pamukci; Mina Carlsson; Annika Qvarnström; [2008]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; granskning; intressentteorin; legitimitetsteorin; agentteorin;

    Sammanfattning : Sedan slutet av 1990-talet har det blivit allt vanligare att företag redovisar de icke-finansiella målen såsom social och miljö. Dessa sammanställs ofta i en hållbarhetsredovisning vilken är frivillig för företag att upprätta. I Sverige är förekomsten av en extern granskning av den frivilliga hållbarhetsredovisningen inte så utbredd. LÄS MER