Vad hände sen? Djupintervjuer med unga vuxna med språkstörning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka och beskriva livssituation, livskvalitet och erfarenheter av skolgång hos unga vuxna som har gått i segregerad språkklass. Förhoppningen är att studiens resultat ska inspirera till hur man kan arbeta vidare för att förbättra situationen för personer med språkstörning. Undersökningen har gjorts som en kvalitativ intervjustudie där tolv personer mellan 18 och 21 år har delat med sig av sina tankar och erfarenheter. Materialet har bearbetats och analyserats med hjälp av tematisk analys. Resultatet visar att deltagarna kan se både för- och nackdelar med skolgång i segregerad språkklass. Klassen har upplevts som trygg, samtidigt som deltagarna önskar att de hade haft möjlighet till fler sociala kontakter. Deltagarna uppvisar starkt fokus på eget ansvar samtidigt som de är i stort behov av yttre socialt stöd. Studien visar att det är en komplex uppgift att hitta balans mellan trygghet och utmaning i segregerad språkklass. Vidare visar studien att deltagarna överlag uppvisar ett välbefinnande i livet samtidigt som de beskriver att de fått kämpa hårt för att nå framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)