Sökning: "språkklass"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet språkklass.

  1. 1. Att skapa en kommunikationsstödjande lärandemiljö : strategier och erfarenheter i en språkklass

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper; Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Klara Ingelberg; Petra Bovall; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Det är ett mödosamt arbete för dem allesammans. En etnografi inspirerad intervjustudie om språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Evelinn Fagerberg; [2014-04-17]
    Nyckelord :språkstörning; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : SYFTE Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka tankar och uppfattningar ett antal pedagoger har om språkstörning, läsning och läsförståelse. Vidare syftar undersökningen till att se vilka åtgärder som pedagogerna förespråkar i relation till elever med diagnosen språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning - handlar det bara om språk? : En kvalitativ studie om språkstörning och överlappande utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar

    Master-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Olausson-Westermark; [2013]
    Nyckelord :Språkscreening; språkstörning; överlappande utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar; språkklass; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : I många kommuner finns språkklasser. För att bli mottagen till språkklass krävs någon diagnos inom språkstörning. Aktuell forskning gör gällande att språkstörning sällan är en isolerad funktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 4. Vad hände sen? Djupintervjuer med unga vuxna med språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sara Hilding Johnson; Cecilia Jonsson; Fredrika Tungström; [2011]
    Nyckelord :språkstörning; uppföljning; livskvalitet; segregerad skolgång; språkklass; intervju; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och beskriva livssituation, livskvalitet och erfarenheter av skolgång hos unga vuxna som har gått i segregerad språkklass. Förhoppningen är att studiens resultat ska inspirera till hur man kan arbeta vidare för att förbättra situationen för personer med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Skolplacering för barn med språkstörning : En studie om några stödpersoners syn på faktorer som styr placering av elever med språkstörning till olika undervisningsformer i England och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Olausson Westermark; [2011]
    Nyckelord :språkstörning; specialskola; språkklass; language unit; kriterier för mottagande; beslut;

    Sammanfattning : Kommunikation förutsätter att vi har förmågan att förmedla ett budskap och förmågan att uppfatta ett budskap från andra och därmed får språket en stor betydelse för utveckling och lärande i skolan. Barn med språkstörning har svårt att göra sig förstådda via språklig kommunikation och på motsvarande sätt har de svårt att förstå. LÄS MER