Anknytning i förskolan : Hur förskollärare anser att de skapar förutsättningar för att de yngsta barnen ska kunna knyta an och känna trygghet under sin introduktion

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I denna studie undersöktes förskollärares perspektiv kring deras arbete med barns trygghet och anknytning samt vilka förutsättningar barnen ges till detta, kopplat till deras första introduktion i förskolan. Studien har en kvalitativ design och grundar sig på intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika förskolor. Resultatet visade generellt en samstämmig syn hos förskollärarna, där viktiga aspekter var att en trygg anknytning kräver tid, att kontakt med vårdnadshavare har betydelse för att knyta an till barnet och att förskollärare behöver anpassa sina strategier eftersom introduktionen kan skilja sig från barn till barn. Utifrån anknytningsteorin och dess centrala begrepp stärktes resultatet. Resultatet stämde även överens med mycket av den tidigare forskningen som bland annat nämner att tid är en viktig faktor för att skapa anknytning. Studien bidrog i sin helhet med kunskap kring förskollärares syn på sitt arbete med barns trygghet och anknytning kopplat till deras första introduktion i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)