Mikrokulturer i tre matematiklärares klassrum

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Sammanfattning  Syftet med studien var att undersöka hur mikrokulturer i klassrum påverkar elevernas resultat inom matematik. I denna studie observerades och intervjuades tre lärare kring deras undervisningsmetoder och användning av extra resurser.  I studien framkom att de tre lärarna hade flera olikheter i sin undervisning. Det hade skapats olika mikrokulturer. Mikrokulturerna påverkade innehållet på genomgångarna, hur lärarna använde extra resurser. I studien framkom även att lärarna hade olika syn på vad som motiverar eleverna och på vad som var framgångsfaktorer i elevernas utveckling. Två av de observerade lärarna använde specifika elevgrupper baserade på elevernas kunskapsnivå medan den tredje läraren inte gjorde detta. För att mäta elevernas kunskapsnivå genomfördes ett delprov från ett tidigare frisläppt Nationellt prov från 2013. Provresultaten analyserades sedan för att se om eventuella kunskapsskillnader kunde kopplas till lärarnas undervisningsmetoder, studien visade att elevernas resultat påverkades mest hos lärarna som använde fokusgrupper. Lärare A:s fokusgrupp undervisades i högre grad på avanceradnivå och eleverna presterade bättre på uppgifterna med avanceradnivå. Lärare B:s fokusgrupp undervisades till största del på grundnivå och eleverna presterade bättre än genomsnittet på uppgifterna på grundnivå. Medan lärare C inte hade fokusgrupper och elevernas resultat både på grund- och avanceradnivå var något lägre.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)