Elever samtalar om lnnebörder av hälsa, ekonomi och miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Josefin Hittrich; [2012-10-12]

Nyckelord: hem- och konsumentkunskap; hälsa; ekonomi; miljö;

Sammanfattning: I skolans styrdokument ingår många olika begrepp, som elever ska utveckla kunskap kring. I den här studien behandlas begreppen hälsa, ekonomi och miljö som är tre centrala begrepp i hem- och konsumentkunskap. Dessa tre begrepp är en konkretisering av de tre dimensionerna i hållbar utveckling. Undervisning i hållbar utveckling innebär en demokratisk undervisning, där eleverna ska utveckla ett kritiskt fårhållningssätt för att känna till konsekvenser med olika val. För att utveckla kunskapen kring begrepp är språket en avgörande faktor. Språket är det verktyg som behövs för att utveckla tankestrukturer och för att kunna förmedla dem. Syftet med den här studien är att undersöka innebörder av begreppen hälsa, ekonomi och miljö samt hur elever samtalar om dessa tre begrepp. Studien är avgränsad till hem- och konsumentkunskap och kunskapsområdet mat och måltider. För att besvara syftet används gruppintervjuer som genomförts med elever i årskurs åtta och nio. Resultatet analyseras med hjälp av en analysmodell, som innehåller tre olika kunskapsnivåer. Studien visar att de elever som intervjuats i årskurs åtta och nio kan redogöra för flera innebörder av begreppen hälsa, ekonomi och miljö. Det framkommer också att de kan föra samtal om de begreppen på olika kunskapsnivåer. De kan språkligt beskriva begreppen och resonera kring dem. Det framkommer också att elevernas samtal fördjupas då de får tillgång till material vilket leder samtal och resonemang kring begreppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)