Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. Observationerna underlättar för att infånga empiri om barns maktpositioneringar i den fria leken samt se om de materiella förutsättningarna har en påverkan när det kommer till den fria leken inomhus. Problemområdet som identifierats är maktpositionerna i den fira leken, då det oftast talas positivt om barns fria lek. Begränsar eller möjliggör den fria leken? Eller är den påverkad av barnens olika maktpositioneringar och statusar som sker i den fria leken? De teoretiska begreppen som kommer att användas i vår studie för att kunna utföra en tydlig analys är begrepp från Dolk (2013) tolkning av Foucaults teori om makt. Vi har använt av oss av Tullgrens (2004) tolkning av Foucaults teori för att få ett bredare perspektiv i vår analys. De begreppen vi kommer att använda i vår analys är makt, normer och motstånd. I studiens resultat påvisas det att det finns vissa maktpositioner inom barns fria lek. Maktpositionerna mellan barnen visar sig i lekar där en del barn intar en ledande position och ger sina kamrater olika roller i leken. Resultatet påvisar också på barns olika maktstatusar, och att vissa saknar makt i leken. Resultatet synliggör materialets påverkan när det kommer till makt i leken, då barnen använder leksaker och material för att styra andra barn i leken som sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)