Skönlitteraturen, en kunskapskälla och en didaktisk möjlighet : Att använda skönlitteratur i samhällskunskaps- och historieundervsningen i årskurs 4-6

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur användandet av skönlitteratur i ämnena historia och samhällskunskap sker enligt forskning. Elevernas läsförmåga sjunker visar undersökningar som gjorts, samtidigt som eleverna läser allt mindre. Samhällskunskap och historia är komplexa ämnen, eleverna ska utveckla förståelse för både människor, samhället, andra länders kulturer och händelser i historia. Det visar även kursplanerna i samhällskunskap och historia som tar upp begrepp som historiemedvetande och helhetssyn. Den granskade forskningen i denna litteraturstudie har visat att skönlitteratur kan användas i ämnena samhällskunskap och historia för att utveckla elevernas historiemedvetande, förståelse för andra människor, samhället, historiska händelser och kulturer i andra länder. Det har även visat sig att eleverna blev mer motiverade, engagerade och de tyckte ämnena blev mer spännande när skönlitteratur användes i undervisningen. Det är viktigt att eleverna förstår och kan läsa när den används som kunskapskälla. Läraren bör veta vilka lässtrategier som kan användas för att stötta eleverna. Textsamtalet har visat sig vara en av de mest effektiva lässtrategierna i detta sammanhang, då det har hjälpt eleverna att förstå texterna i ett socialt sammanhang. Ytterligare ett syfte med den här litteraturstudien har varit att ta reda vad forskningen anser vilka didaktiska implikationer lärarna bör tänka på då skönlitteratur används i undervisningen. Studien har visat att valet av skönlitteratur har varit betydelsefullt för elevernas utveckling av förståelse. Litteratur ska väljas utifrån elevernas förutsättningar och beroende på ämnesområdet som behandlas i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)