Lek i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om lek och sin delaktigheti barns lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet i studien var att beskriva 9 pedagogers uppfattningar om lek samt deras uppfattningar om sin delaktighet i barns lek. Det är en kvalitativ studie som utförts genom att vi observerade barns lekstunder och pedagogernas förhållningssätt till lek i två olika förskolor. Sedan intervjuade vi pedagoger som arbetar på respektive avdelningarna där observationerna genomförts. Vi valde att intervjua 9 förskolepersonal med olika utbildningsgrunder från två olika förskolor, som består av outbildade barnskötare, barnskötare och förskollärare. Det är för att kunna få en bredare förståelse kring undersökningsområdet. Vår studie har det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt och tar även stöd av Vygotskijs lekteorier. Resultatet i vår studie visar att pedagogerna ser lek som en viktig del av förskoleverksamheten och att pedagogernas roll och närvaro är viktigt för barns lek och deras utveckling. I diskussions delen kopplar vi resultaten till teoretiska begrepp och tidigare forskningar och belyser även faktorerna som påverkar pedagogernas delaktighet negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)