"Det var inte tydligt att det var ett samarbete." : En kvalitativ studie om konsumentens upplevelse av annonsmärkning på Youtube

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för medier och design

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om konsumenters uppfattning av märkta samarbeten. En kvalitativ forskningsmetod genomförs där respondenterna får ta del av tre exempelvideor med en fiktiv influencer som praktiserar olika former av deklarationer. Tio semistrukturerade intervjuer genomförs med fältanteckningar som stöd för att få en djupare förståelse av respondenternas uppfattning av materialet. Studien bidrar med kunskap kring muntliga och grafiska deklarationer inom influencer marketing på Youtube. Studiens resultat indikerar att högre transparens bör praktiseras för att ge konsumenter en mer positiv syn på influencern och varumärket som marknadsförs. Med resultatet som grund utformades en lista med rekommendationer för hur influencers kan deklarera samarbeten för att på ett effektivt sätt undvika manipulation och missförstånd hos konsumenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)