Miljöledningssystem -Effekter och framgångsfaktorer

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Linnéa Lidén; [2011-06-22]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Genom ökade miljöproblem och negativa effekter på miljön som bland annat inneburit oljeutsläpp och föroreningar har samhällets kunskap och medvetenheten för miljöproblemen ökat. Då företagen är beroende av hur de uppfattas av sin omgivning är ett aktivt miljöarbete avgörande för företagets framtid och de tvingas därför att uppfylla de krav och förväntningar som ställs på dem. Under 1980-talet utvecklades ett antal metoder som skulle komplettera miljölagstiftningen och medföra en bättre hantering av miljöarbetet och den metod som blivit mest använd är miljöledningssystemen. Trotts systemens krav och tydliga struktur är utformningen och innehållet i systemet fritt för företagen själva att formulera, vilket har lett till en osäkerhet kring systemens verkliga resultat och effekter. Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra till en ökad förståelse för miljöledningssystemens betydelse för företag och deras verksamhet samt vilka effekter systemen anses medföra och hur dessa effekter kan påverkas. Frågeställningar: Vilken betydelse har miljöledningssystem för företags verksamhet och miljöarbete? Vilka effekter kan miljöledningssystemen innebära för ekonomi och miljö? Finns det några viktiga framgångsfaktorer för ett lyckat miljöarbete och kan dessa påverka de upplevda effekterna? Metod: Uppsatsen har genomförts som en fallstudie inriktad på företag certifierade enligt ett miljöledningssystem studien har varit av kvalitativ art och intervjuer har genomförts med en revisor och fyra företag. Slutsats: Slutsatsen är att den generella uppfattningen att företagen fått positiva effekter på sin verksamhet efter att de infört ett miljöledningssystem. Effekter som identifierats är att företaget fått en tydligare struktur för arbetet och förbättrad identifiering och efterföljande av lagar och krav. Även ökad konkurrenskraft, minskade kostnader för hantering av avfall, minskad energi och vattenförbrukning samt ett ökat miljötänk och minskad negativ påverkan på miljön var effekter som företagen ansåg att de kunnat förbättra. Kopplat till de faktorer som påverkar effekterna tyder flera studier och även intervjuerna på att ett flertal faktorer förutom miljöledningssystemet är av betydelse för vilka effekter som uppnås. Bland annat identifierades företagens ambitioner, vilka drivkrafterna varit för att införa miljöledningssystemet, ledningens engagemang, motivation, kommunikation, målsättningar och utbildning som viktiga framgångsfaktorer. En slutsats som kan dras är även att positiva resultat dock kan bero på att företaget redan innan implementeringen av ledningssystemet hade ambitioner och ett bra miljöarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)